עסקים קטנים – איך להצליח

עסקים קטנים איך להצליח

אז למה בעצם לעשות את זה לעצמכם? ניהול עסק יכול להיות עניין מאיים ביותר לרוב האנשים. בדרך כלל ניהול עסק כולל ניהול לקוחות, ניהול מוצר (אם אתם מוכרים משהו פיזי אז ייבוא, ייצוא, מכון תקנים וכדומה). בניהול עסק עצמאי העבודה אינה מסתיימת בחמש היא מלווה אותך תמיד לאורך כל היום, בניהול עסק אתה צריך לשלם לעצמך את המשכורת, את ימי החופש הביטוח הלאומי הפנסיה ועוד. אז למה? מפליא לשמוע שיש אנשים רבים שמעדיפים לנהל עסק עצמאי לא רק בגלל הרווח הפוטנציאלי שהם יכולים להפיק ממנו, אלא ובעיקר בגלל מניעים כמו הנאה מהעבודה וערכים של מימוש עצמי. הכל במאמר הבא- עסקים קטנים איך להצליח

עסקים קטנים איך להצליח

מי הם האנשים בעלי עסקים קטנים בישראל?

עסקים קטנים איך להצליח ישנן שתי קבוצות עיקריות של אנשים בפורטל העסקים הקטנים. שתי קבוצות שעסק קטן בהחלט יכול להשתלם להן: אלו בעלי פרופסיה נצרכת. כלומר, כאלו שהמקצוע שלהם הוא נדרש ולפיכך יוכלו להחזיר את ההשקעה שלהם בבניית העסק תוך שנה ואף פחות (רופאי שיניים, אורתודנטים, טכנאים במגוון תחומים, יועצים ועוד). הקבוצה השנייה היא אותם אלא שלא מעוניינים יותר לעבוד בעבודות שאינן מתגמלות בשעות קבועות תשע עד חמש, עם בוס על הראש ותחושה של חוסר סיפוק ומימוש עצמי. בקבוצה הזו נכללים חבר’ה צעירים שלא למדו לימודים גבוהים, חבר’ה מבוגרים יחסית שהם מובטלים, אימהות שמתקשות לחזור למעגל העבודה, או כל אדם שמעוניין לעבוד במשהו שהוא עוד עלול ליהנות ממנו ולהרגיש מסופק. 

אז איך עסקים קטנים מצליחים?

עסקים קטנים איך להצליח האמת היא שאין חוקים ברורים. זה לא מתמטיקה של מאחד ועוד אחד יצאו שניים. מה שאנו מציעים כאן אלו שלושה כללי יסוד שיכולים לסייע לכם להתנהל טוב יותר עם העסק שלכם: כלל ראשון – שתפו אחרים. התייעצו עם אחרים על מהלכים שאתם עושים. תמיד טוב לשמוע עוד דעות. שתפו אחרים בהצלחה שלכם. תפרגנו לעסקים אחרים בפורטל העסקים והם בתמורה יפרגנו לכם. זו הדרך הטובה ביותר לנטוורקינג ושיתופי פעולה.

כלל שני- אל תתפשרו על איכול ושירות. תהיו מקצועיים לאורך כל הדרך ותנו את השירות הטוב ביותר ללקוח. הכימיה עם הלקוח חשובה לפעמים יותר מההתנהלות המקצועית או הכלכלית מולו. לקוח שמרגיש שמקשיבים לו ומבינים אותו יהיה לקוח מרוצה יותר.

כלל שלישי- תהיו פתוחים ללמידה. תנסו כל הזמן להתחדש וללמוד עוד ועוד על העסק שלכם. תקיעות והתקבעות הן תכונות שבסוף יביאו לנפילה. תנסו לקחת קורסים, ללמוד מאחרים, להתמקצע עוד ועוד כמה שניתן על מנת שהעסק שלכם יתחדש והשרות שתתנו יהיה מעודכן כל הזמן.

נטוורקינג

מה הוא נטוורקינג?

נטוורקינג , או בעברית רִשּׁוּת עסקי היא גישה שיווקית שעושה שימוש במפגשים חברתיים של אנשי עסקים ובעלי עסקים למטרת יצירת רשתות חברתיות העשויות להוביל לשיתופי פעולה והזדמנויות עסקיות מכל סוגי העסקים שראה לבעלי העסקים.

מה היא מטרת הנטוורקינג?

מטרת הנטוורקינג היא בעצם לתת הזמנויו לבעלי העסקים להיפגש עם בעלי עסקים אחרים ולנסות וללמוד אחד מהשני מה הן ההמלצו שאפשר ללמוד אחד מהשני או למצוא שיתופי פעולה עסקיים ובעצם לעזור אחד לשני להצליח ולמוצא לקוחות נוספים לעסק שלהם. כולם בעצם מדברים על העסק שלהם נוצרת שיחה על העסקים של כל אחד ואחד ובכך נוצר קשר בין אחד לשני וגם שיתופי פעולה.

היכן מתקיימים מפגשי הנטוורקינג

מפגשי הנטוורקינג בד”כ נעשים אחד בין השני ברשתות החברתיות ואו מפרסמים זאת באמצעי התקשורת. ניתן לארגן זאת באופן עצמאי או דרך אמצעי התקשורת.

ניהול תקציב

מה הוא ניהול תקציב ולמה הוא נחוץ לנו כלכך?

לכל בעל עסק יש כמות כסף שאותו הוא מחליט להשקיע בעסק שלו, בין אם זה ציוד להכנת המוצר , שיווק וציוד משרדי למשרד של בעל העסק.אבל על כל בעל עסק לדעת ולחשב על מה הוא הולך להשקיע בעסק שלו ובמה הוא בוחר שלא להשקיע ולכאן נכנס לתמונה “ניהול תקציב”. בכל עסק בין אם הוא גדול או קטן יש “מנהל תקציבים” האיש שאומר כמה כסף יש להשקיע איפה. בעל העסק יושב עם מנהל התקציב שממליץ לו מה להשקיע וכמה ומסביר כמה כסף יישאר לו לאחר ההשקעה וכמה ייכנס ללו לאחר ההשקעה.

חוסר בניהול תקציב והשלכותיו

כאשר אנו פותחים עסק ללא מנהל תקציבים אנו בעצם חושפים את עצמנו למקום שאנו לא יודעים איפה אנו רוצים להשקיע את כספנו וכמה יש לנו בחשבון הבנק שלנו. דבר זה יכול לגרום לנזקים כלכליים ואישיים וגם יכול לגרום לקריסת החברה.כאשר אנו מנהלים תקציב אנחנו יודעים בדיוק לצפות את העתיד כי אנ יודעים כמה נשקיע כסף ועל מה,

מי צורך שירות של מנהל תקציבים ומי יכול להיות מנהל תקציבים?

מנהל תקציב קיים כמעט בכל ענף, עסק או חברה. כל יזם מתחיל או בעל עסק קטן או גדול מומלץ שיהיה לו מנהל תקציבים..מנהל תקציב יכול להילמד במסגרת תואר ראשון כאשר הסטודנטים לומדים מה הוא מנהל תקציב ואיך לדעת על מה להשקיע ועל מה לא להשקיע. סטודנטים לכלכלה ילמדו יותר טוב על ניהול תקציב וניהול הכסף של החברה.

ניהול תקציב שייך רק לעולם העסקים?

ניהול תקציב לא שייך רק לעולם העסקים, כל אדם חייב לדעת איך לנהל את הכסף שלו לפי ההוצאות והמשכורת שלו. כך אותו אדם יכול לשמור על כמות כסף טובה שתישאר לו בסוף החודש וגם יוכל להינות מכספו למותרות שייבחר.

עושים עסקים

אז החלטתם שנמאס לכם לעבוד בשביל מישהו אחר? או שאולי הגעתם לגיל כזה שכבר קשה לכם למצוא מקום עבודה טוב שבאמת עושה לכם חשק לעבוד? או שאולי אתם מאלו שרוצים לבלות קצת יותר זמן עם הילדים? ישנן סיבות רבות ומגוונות מדוע אנשים בוחרים להפוך לעצמאים ולהקים לעצמם עסק, מה שבטוח בישראל שיעור העוסקים העצמאיים גדל משנה לשנה ובקרב נשים במיוחד ישנו זינוק של 9% בכמות העוסקות העצמאיות. נתונים אלו מצביעים בעיקר על כך ששוק העבודה בישראל אינו תמיד מאפשר לשכירים לחיות ברווחה כלכלית וברווחה אישית בד בבד. רבים מדי הם מקומות העבודה שדורשים מהעובד שעות עבודה ארוכות (תשע לפחות) ומציעים בתמורה תנאים סוציאליים ושכר בסיסי מאוד. הבחירה של נשים רבות לפרוש משוק העבודה ולהתחיל עסק עצמאי משלהן היא לפיכך נדרשת ומובנת מאוד, בעיקר לאור העובדה שנשים רבות נדרשות לנהל משק בית ולדאוג לילדים בשילוב עם עבודה.

ניהול עסק- איך עושים את זה?

צעד ראשון הוא לא לפחד. אל תפחדו ללכת עם הלב שלכם ועם מה שעושה לכם טוב. תמיד אפשר להתחיל בקטן, לנסות ולראות איך הדברים מתגלגלים ומשם לגדול ולפרוח. ישנם גם כאלו שבוחרים להישאר תחת השמיכה החמימה של השכיר ולעבוד חצי משרה ובד בבד לנהל עסק עצמאי קטן. אם להישאר שכיר בחצי משרה, זה מה שיסייע לכם לממש את עצמכם בעסק אז לכו על זה! זו אופציה לא רעה. בכל מקרה שתבחרו, ישנם שני מושגים עיקריים שכדאי להכיר:

עוסק פטור– זהו עוסק שפטור מלדרוש מס ערך מוסף בעסקאותיו ולכן אינו נדרש גם לשלם מע”מ על מחזור הכנסותיו. עוסק פטור מתאים לעסקים קטנים שמחזור העסקאות שלהם אינו עולה על 99,000 ₪ נכון ל 2018.

עוסק מורשה–  זהו עסק שמחזור העסקאות שלו עולה על 99,000 ₪ בשנה. עוסק זה ראשי יהיה לקזז מע”מ תשומות בהתנהלותו מול ספקים ויהיה ראשי להוסיף 17% מע”מ מלקוחותיו. לעוסק מורשה ישנן יתרונות וחסרונות. אחד החסרונות הגדולים הוא ההתנהלות הנוספת הנדרשת מול רשויות המס. היתרון העיקרי לעומת זאת, הוא עוסק מורשה נחשב לעסק גדול יותר מעוסק פטור ויכול להציע שירותים לעסקאות בשווי רב יותר.

העסק שלכם בהחלט יכול להתחיל כעסק פטור, להצליח ולגדול ולהפוך לעסק מורשה. כיום ישנו מגוון רחב של כלים לשיווק העסק לשם הגדלתו. שיווק באינטרנט, שיווק באמצעות אינדקס עסקים (אפיקי שיווק זולים יותר) ושיווק מסורתי באמצעות עיתונים ותקשורת. מה שלא תבחרו העיקר שהעזתם ושסדקתם אפילו טיפה את תקרת הזכוכית של שוק העבודה השכיר.

שיווק במדיה הדיגיטלית

מה היא מדיה דיגיטלית?

מדיה דיגיטלית היא כמות של מידע שנשמר ברשת האינטרנט אם זה באתרי אינטרנט או ברשתות חברתיות וכ’ו. כיום בעידן שאנו חיים את האינטרנט והמידה הדיגיטלית הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו אנו חייבים להשתמש בכלי הגדול והחזק הזה בכדי לבצע שיווק. ניתן לבצע את השיווק ברשתות החברתיות ובאתרי אינטרנט שנמצאי ברשת. שיווק במדיה הדיגיטלית הוא מהיר מדויק וחזק.

באילו מקומות מומלץ לפרסם?

במדיה הדיגיטלית ישנם המון מקומות שניתן לפרסם את התוכן שאנו רוצים לשווק לעסק שלנו. אם אנחנו רוצים לבצע שיווק במדיה הדיגיטלית עלינו לדעת מה הם המקומות החזקים ביותר במדיה הדיגיטלית. בעידן של היום פרסום ברשתות החברתיות הוא המומלץ ביותר, למשל פייסבוק או אינסטגרם שהם נחשבות החזקות ביותר, ניתן למצוא גם את אתרי החדשות הגדולים ופורטלי רלוונטיים כמו פורטל דיגיטל או פורטלים תוכן מעניינים.

תקציב

כמו בכל שיווק שאנו עושים בין אם זה במדיה הדיגיטלית או בתקשורת הישנה (טלוויזיה ועיתונים) חשוב מאוד לבצי תכנון וחישוב תקציב. בעל העק אשר רוצה לפרסם את העסק שלו במדיה הדיגיטלית ואינו ביצע ניהול תקציב, לא יצלח לפרסם בכל המקומות שהוא רוצה כי אם ישיקע את מיטב תקציבו במקום אחד לא יוכל לבצע שיווק בפלטפורמות אחרות שיכולות לתרום לעסק בצורה גבוהה מאוד .

כלים לניהול עסקים גדולים וקטנים

מה העסק עושה?

טעויות רבות של בעלי עסקים הן שהם בד”כ רצים עם ערימת כסף בכדי להשקיע בעסק שלהם אבל הם אינם יודעים בדיוק במה העסק שלהם יעסוק ואיזה שירות ייתן ולכן חשוב מאוד לגבש החלטה ולדעת מראש במה העסק יעסוק ומה השירות שייתן. יזמים רבים שרוצים להקים עסק חדש חייבים לשאול את עצמם את השאלות האלה בכדי לתת לעסק שלהם התחלה טובה חזקה ויציבה.

ניהול תקציב

ניהול תקציב הוא הכלי חשוב מאוד להצלחת העסק. ניהול התקציב מבטיח בעצם לבעל העסק שהוא צופה את ההוצאות שלו ומכין עצמו מראש לכל תרחיש שיכול לקרות לו במהלך בניית העסק בין אם זה השקעה אותה רוצה בעל העסק להשקיע, לדעת מתי ניתן לרכוש דברים ומתי יש לצמצם. רבים ממנהלי עסקים חדשים אינם מבצעים את פעלת תכנון וניהול התקציב ומוצאים את עצמם בחובות גדולים ובמקרים קשיים יותר בפשיטת רגל. לכן חשוב מוד לבצע תכנון וניהול תקציב.

מי קהל המטרה?

כל בעל עסק צריך לבצע מחקר ופילוח שוק בכדי להבין מי הוא הקהל שאליו צריך לפנות. רבים מבעלי העסקים הצעירים “יורים לכל הכיוונים” ומשקיעים את הכסף לשיווק שלהם במקומות לא רלוונטיים ולכן נוצר בזבוז גדול של כסף שבכך גם התבזבז הרבה כסף וגם הלקוחות שרצינו שיגיעו ויירכשו את המוצר, לא יעשו זאת.

לימודי יזמות

אם בוערת בך התשוקה לפרוץ אל שוק העסקים עם רעיון חדש וגדול למיזם עסקי, אם יש בך רעיונות עסקיים וטכנולוגיים שהיית חולם או חולמת לממש במציאות, להקים את אותו הסטארט אפ שתמיד חלמת עליו אז לימודי יזמות עסקית אלו הלימודים בשבילך.

אז מה זה בעצם יזמות?

יזמות בהגדרה זה תחום ידע העוסק בהתחלה של חברות, פרויקטים או אירועים.  יזם הוא מי שעוסק בתהליך ההוצאה לפועל וניהול של כל הפעולות הדרושות להקמת עסק חדש או תחום פעילות חדש בעסק קיים. בפני היזם עומדים קשיים ומכשולים רבים. מלבד רעיון מהפכני וחדיש, היזם גם נדרש להבנה בסיסית ולפעמים התמחות בנושאים מגוונים הכלולים בהקמה של עסק חדש. התחומים בהם כדאי שיהיה ליזם ידע בהם הם תחום הכספים, החוק והמשפט, ניהול כוח אדם, שיווק וטכנולוגיה. מאחר ומדובר בספקטרום רחב של התמחויות וידע, רבים הם היזמים והמיזמים שנכשלים ולא מצליחים להתממש. חלק עקב שיווק לקוי, חלק עקב ניתוח נתונים לקוי ועוד. לימודי יזמות זהו ענף שמציע למי שחשקה נפשו להתמחות בתחום מסוים, מגוון של כלים פרקטיים וידע בסיסי הנדרשים לו כדי להצליח במשימה שלו. למשל לימודי יזמות נדל”ן, תחום מאוד מבוקש שרבים מאמינים שהם יכולים להתמקצע בו, חושפים את התלמיד למגוון נושאים שיכולים לסייע להצלחתו. יזם הנדל”ן ילמד איך להעריך נכון שווי של נכס, כיצד להשביח נכסים, את כל הנושא של תמ”א 38, קצת על גיוס אשראי ועל תחום המשכנתאות וכמובן ייחשף גם לתחום הנדל”ן בחו”ל.

מהם סוגי היזמות?

מושג היזמות הוא מושג נרחב וניתן לחלק אותו לארבעה סוגים עיקריים: יזמות עסקית, הכוונה היא כפי שהוסבר מעלה לניהול והוצאה לפעול של עסק חדש. יזמות עסקית יכולה להתרחש במגוון תחומים מיזמות נדל”ן (קניה של נכסים זולים, השבחתם ואז מכירתם במחיר רווח) ועד להזנקה של חברת סטארט אפ. סוג נוסף של יזמות היא יזמות פוליטית. זהו תחום בו היזם מנסה לצבור תקציבים ולהעצים את כוחו המנהלי. זהו תחום שרוב היזמים בו הם פוליטיקאים.  הסוג השלישי הוא יזמות חברתית. בסוג זה של יזמות משתמשים היזמים בכלים דומים מאוד לאלו שביזמות העסקית, אך שהפעם המטרה היא לתת מענה לבעיות חברתיות. סוג היזמות האחרון שנדון בו בקצרה הוא היזמות הסביבתית. בתחום זה מנסה היזם למצוא פתרונות לבעיות הקשורות לסביבה. לרוב יזמות סביבתית נעשית באופן פילנטרופי אך ישנם גם רבים מהזימים הסביבתיים שמזהים את הצורך הסביבתי כהזדמנות עסקית לכל דבר.