יוסי לוי, בעל חברת פרסום מצליחה, מנהל את מחלקת הדיגיטל של מכללת רופין, בעל מספר מוצרים דיגיטליים שנמכרים ברשת ומלמדים את כל יסודות השיווק החשובים ביותר בעידן של היום ומנהלה, שותפה והאיש שעומד מאחורי הקלעים של הסטנדאפיסטית המצליחה – הדר לוי.
אבל האמת שהיום הוא בא לדבר על משהו אחר לגמרי. יוסי בא לשתף אותנו בסיפור האישי שלו, מה גרם לו ומשך אותו לעבוד ולהתמקצע בתחום הזה, איפה היו הנפילות שלו ומה הוא למד מהם ואיך הוא הגיע למי שהוא היום.
אז ראשית יוסי, למה החלטת לבוא לספר את הסיפור שלך?
תראה, בתור מרצה במכללה ובעל חברת פרסום, אני נתקל בהרבה מאוד אנשים מדי יום. וכשאתה נפגש עם אנשים והם רואים מי אתה, מה אתה עושה ואת ההצלחה שלך, הם בטוחים שאתה פשוט מצליחן ושהכל עובד לך בקלות.
ולוקח לי באמת הרבה זמן ואנרגיה להסביר להם שאין אף אדם שהגיע להצלחה מבלי שעבר איזה נפילה או שתיים (או 100).
אז חשוב לי לספר את הסיפור שלי היום כדי שידעו שגם אני בן אדם ושגם אני נכשלתי ועדיין נכשל מדי פעם. אין מה לעשות, אנחנו אנושיים. לא?
לגמרי! אז בוא נתחיל מההתחלה, איך הגעת בכלל לעסוק בשיווק?
זה התחיל בזמן השירות הצבאי שלי, נפצעתי באימון צבאי שבעקבותיו שוחררתי מהצבא. הייתי מיואש ומתוסכל, התחלתי לעבוד בכל מיני עבודות מזדמנות בשביל בעיקר לכלכל את עצמי ולא להפוך לנטל על ההורים שלי.
גם אחותי, הדר, הייתה בצומת דרכים בעצמה. היא ניסתה למכור את עצמה, הלכה להיבחן לאודישנים, עשתה מופעי סטנדאפ במחירים מצחיקים. ובאיזשהו שלב היא פשוט חזרה הביתה מתל אביב ומצאנו את עצמנו ביחד בבית – משועממים ומתוסכלים ביחד.
אתה ואחותך בבית לבד? בטח היה מצחיק?
לא אגיד שלא היה מצחיק קצת, זו עדיין הדר לוי, כן! למרות שבטח קשה לדמיין את אחותי מתוסכלת עם כל שמחת החיים שלה, זה עדיין מה שקרה ברוב הימים ודיברנו הרבה על המצב שלנו. ופשוט החלטנו לעזור אחד לשניה. החלטתי שאני אלמד לבד מהאינטרנט איך מקימים אתר, ושאני אבנה לה אחד.
וזה באמת מה שקרה, הקמתי להדר אתר והתחלתי לנהל את המכירות שלה. למדתי איך לקדם את האתר שלה בצורה אורגנית. ואהבתי את זה. ובתכל'ס משם הכל התחיל.
וזהו, פשוט הכל קרה מעצמו?
הלוואי! הייתי חוזר ללקוחות שהשאירו פרטים באתר, שאני חייב לציין שהיו בודדים בחודש, וגם הם לא הסכימו לשלם את המחיר שדרשתי. ורק בשביל למכור, פשוט מכרתי הופעות בחמישית מהסכום שרציתי. זה היה מעצבן ומתסכל בעיקר. אבל היינו חייבים להתפרנס באיזושהי דרך.
אז איפה קרה המפנה, שגרם לך ולהדר להצליח?
זה קרה כמעט אחרי שנתיים מהיום שבניתי את האתר! ממש לפני פורים, פתאום קלטתי שאני לא מצליח לחזור לכל כמות הלידים שנכנסו לאתר, ומצאתי את עצמי מוכר הופעות של הדר, לא במחיר שרציתי, אלא במחיר של פי 3 מזה! סגרתי להדר 25 הופעות לפורים. זה פשוט היה מדהים ומרגש. ובתכל'ס משם הדר כבר סללה את הדרך שלה והפכה למוכרת מאוד בתחומה.
ואתה עדיין עובד עם הדר?
כן ברור. אני מאז ומתמיד עושה לה קידום אורגני לאתר. מאז בניתי לה אתר חדש והרבה יותר יפה שעושה לה את רוב העבודה. אנחנו כמעט לא צריכים להשקיע כסף בשיווק שלה. אתה יכול לנסות לרשום סטנדאפיסטית, או מופע סטנדאפ לנשים בגוגל ותראה שהאתר של אחותי יהיה במקום הראשון בחיפוש. זה בדיוק ההבדל הקטן שהופך את השיווק של הדר לזול ואורגני לחלוטין.
ואתה, איך אתה המשכת מכאן?
תראה, אני הבנתי שאני טוב בזה, והאמת שגם מאוד אהבתי את זה, ואני עדיין אוהב. התחלתי לקדם בעלי עסקים בבית שאן והסביבה ועזרתי להם להגדיל מכירות, להיות קיימים באינטרנט ופשוט לצמוח ולשגשג. פתחתי את חברת הפרסום שלי בשנת 2007 והתחלתי לעשות פרסום לבעלי עסקים וחברות.
ומשם, פשוט גדלת וגדלת והגעת לאן שאתה היום?
זה לא בדיוק ככה. היה קשה מאוד. עולם הפרסום והשיווק מאוד משתנה ודינאמי. והייתי כל הזמן צריך ללמוד, להתמקצע ולהשקיע הרבה מאוד כסף בלימודים בארץ ובחו"ל. ואני עדיין עושה את זה כל הזמן, למרות שאני מרצה ומלמד בעצמי.
וזה לא ייאש אותך?
עשיתי מלא טעויות במהלך הדרך שעלו לי הרבה מאוד כסף. בהתחלה עבדתי לבד וקידמתי כמה עסקים במקביל, עד שהחלטתי שאני רוצה להפוך לחברה בע"מ. ופשוט התחלתי לעוף על עצמי והעליתי קמפיינים מפוצצים עם מודעות שלא הכניסו לי עבודה טובה ואיכותית, כפי שציפיתי.
זו הייתה ממש נפילה מבחינתי, הוצאתי מלא כסף ולא הצלחתי להכניס לקוחות חדשים, ואם כן נכנסו, אז הם רצו רק תוצאות מיידיות ולא עניין אותם תהליך איכותי שייקח אותם קדימה בטווח הארוך. זה היה ממש מנוגד לעקרונות שלי ולמה שהאמנתי בו ושאני עדיין מאמין.
ומה עשית אז?
התחלתי ללמוד, לחקור ולהתמקצע עוד ועוד. פשוט חזרתי לבסיס והתחלתי להבין את המשמעות של הפלטפורמות השונות, מה האינטרס שלהם ואיך הם עובדים. התחלתי לקרוא על חברות גדולות ומוכרות, על מותגים גדולים, על מנטורים שמצליחים ופשוט הבנתי את מה שהם עושים ושכפלתי את זה אליי לעסק.
וכמובן, שעם הזמן הוספתי לזה את ה-DNA שלי, וכשזה קרה, פשוט התחלתי להצליח בגדול. אנשים חיפשו לעבוד איתי, הכירו אותי ורצו שאני אנהל להם את השיווק. ובמקום שאני אצטרך לרדוף אחריהם הם רדפו אחרי.
ואיך זה בא לידי ביטוי כיום?
כיום, יש לי חברת פרסום ושיווק דיגיטלי שמנהלת לעשרות עסקים את השיווק שלהם בכל הפלטפורמות השונות. יש לי 2 סניפים ו- 14 עובדים שבניהם: מנהלי קמפיינים, גרפיקאים, כותבי תוכן ומנהלי מכירה וכל זה עבור הלקוחות שלנו. והם עושים את זה בגדול.
ואני מתמקד בעיקר בלהפוך את הלקוחות שלי לעסקים וחברות גדולות יותר ובלהעביר את כל הידע והניסיון שלי לאנשים אחרים, שתחום השיווק מעניין אותם ואפילו לבעלי עסקים שרוצים ללמוד את שפת השיווק וללמוד איך לנהל את השיווק לעצמם או אפילו איך לנהל את סוכן השיווק שלהם, כדי שבאמת ייתן תמורה בעד האגרה ולא יעבוד עליהם.
יש משהו שאתה רוצה להגיד לקהל שקורא את זה עכשיו?
תראה, ישנם הרבה מאוד חברות, בעלי עסקים ופרילאנסרים שעובדים ומצוינים במה שהם עושים. הבעיה היא שהם חושבים שלשווק את המוצר או השירות שלהם זה חלק מתוך המומחיות שלהם, למרות שבפועל ההיפך הוא הנכון.
ישנו הבדל גדול בין להיות, לדוגמא: מומחה בייעוץ עסקי וקידום עסקים, לבין לדעת לשווק את אותו מומחה. תחום השיווק הוא עולם ומלואו וזה לא רק לדעת לבוא ולעשות פרסום ממומן בפייסבוק וזהו, העסק יצליח. ממש לא!
צריך לדעת לנתח את הנתונים השונים, לעשות רימרקטנינג, לדעת לפרסם בעוד פלטפורמות, למתג ולבדל את עצמך וגם לדעת לעשות את זה לא ממומן, אלא, אורגני, כי אחרת זה פשוט לא יהיה שווה וכלכלי לטווח הארוך.
אז מה אתה ממליץ לאנשים האלה?
אני ממליץ להם להיות מומחים במה שהם מומחים ולעשות אחד משניים:
ואני לא אומר את זה רק בשביל לפרסם ולשווק את עצמי, אלא, כי כבר קשה לי לראות את כל העסקים שמנסים לפרסם את עצמם ולחשוב רק לטווח הקצר. בלי אסטרטגיה ארוכת טווח, בלי יעדים ומטרות שנתיות שכוללים תקציבי פרסום, התפתחות אישית ועסקית, בניית מותג מהעסק שלהם, בידול וכ"ו.
ואתה באמת חושב שכל אחד יכול לעשות את זה לבד?
אני בטוח בזה! תראה, רוב התלמידים שלי, ואני מדבר על מאות, הם בעלי עסקים שרוצים לנהל לעצמם את השיווק בעסק ולחסוך את הכסף הזה לעצמם או שהם רוצים להכיר את שפת השיווק ולדעת לדבר אותה עם סוכני השיווק שלהם, ישנם רבים שהם פרילנסרים שמחפשים איך לקדם את עצמם טוב יותר או אפילו לתת עוד שירותים בתוך העסק שלהם, ורבים אחרים שכבר עובדים בעולם השיווק וחיים אותו, אבל רוצים להתמחות בנישות נוספות על מנת להתפתח או לעיתים אפילו בשביל להקים סוכנויות שיווק משלהם.
אז אם אתה שואל אותי, אם כל אחד יכול לעשות את זה, התשובה שלי היא חד משמעית כן! זה הכל עניין של בחירה. אם לבעל עסק יש מוצר טוב או שירות טוב והוא לא מצליח למנף את עצמו, אז כנראה שיש לו בעיה של שיווק. אותו הדבר אצל פרילנסרים, הם פשוט רוצים לדעת לשווק את עצמם טוב יותר, כי כרגע הם לא מצליחים להגיע לעוד לקוחות ודי תקועים במקום.
ובמיוחד בשביל הבעיה הזאת של העסקים שלא מצליחים לקדם את עצמם קדימה ולהתפתח, החלטתי שאני בונה מיני קורס חינמי לגמרי שמורכב מ- 3 סרטונים מלאים שבהם אני מלמד את סגנונות המדיה השונות, כלים פרקטיים לפריצת העסק או המותג שלך, סגנונות שיווק שונים בפלטפורמות השונות ועוד.
ולכן, אם אתם מתלבטים אם זה בשבילכם או לא, פשוט לחצו כאן וצפו במיני קורס החינמי, מבטיח לכם שהוא יעשה לכם סדר בראש וייקח אתכם באופן מיידי מספר צעדים משמעותיים קדימה.
רוצה ללמוד לשווק לעצמך את העסק או להכיר את "שפת השיווק"? רוצה להרחיב את השירותים של העסק שלך ולנהל שיווק לאחרים? רוצה להתמקצע בעוד תחומים של שיווק שאתה עדיין לא מכיר?
הירשמו בטופס למטה כדי לצפות במיני קורס במתנה שהכין יוסי לוי במיוחד בשבילך, שייקח אותך צעד אחד קדימה לעבר היותך מומחה בשיווק עבור עצמך או עבור אחרים.